FAQs
Hur skaffar jag bredband?
Vår förening är ansluten till Svenska stadsnät. Det innebär att du som medlem fritt kan välja mellan ett flertal olika leverantörer för tv och bredband. Om du går in på Svenska stadsnäts hemsida hittar du vilka olika leverantörer du kan välja mellan. Är du nyinflyttad och vill försäkra dig om att du har bredband direkt kan du stämma av med tidigare ägare till vilket datum de har avslutat sitt abonnemang och sedan enkelt beställa nytt till samma datum.
Hur går jag tillväga för att teckna ett elabonnemang?
Föreningen har ett gruppavtal med Mölndals energi vilket innebär att elen automatiskt faktureras i samband med årsavgiften. El och vatten faktureras i efterhand. Det kan dröja upp till 3 månader efter att du har flyttat in innan du ser din första debitering.
Hur får jag tillgång till TV-kanalerna som ingår via föreningen?
Det enda du behöver göra är att koppla in boxen som finns i lägenheten. Stöter du på tekniska problem kan du ta kontakt med vår leverantör Telenor.
När får jag fakturan för el och vatten?
Vatten faktureras i efterhand och kan dröja upp till 3 månader efter att du har flyttat in. Vid frågor kan du kontakta vår ekonomiska förvaltare Bredablick.
Hur bokar jag Träffen och vad kostar det?
Träffen bokas här. Användarnamn är på formen: 50023 - där första siffran är ert husnummer, nollorna är utfyllnad och 23 i detta fallet är ditt lägenhetsnummer. Har ni glömt ert lösenord kan ni höra av er till samfälligheten som ansvarar för Träffen. De nås via följande email: traffengruppen(at)gmail.com
Samfälligheten bestämmer avgifterna och de senaste uppgifterna vi har fått är att det kostar 300 kr att hyra Träffen i 3 h samt 1000 kr för ett helt dygn.
Hur kommer jag igång med laddning av bil?
Det första du gör är att anmäla till Bredablick att du vill ha en laddplats. När du fått bekräftat att du kommer att bli tilldelad en laddplats skriver du till styrelsemailen och ber om att få ett konto till Easee vilket är märket på vårt laddsystem. Via länken här kan du hitta all information.
Hur beställer jag nya blippar?
Blippar beställs av Safeteam genom styrelsen. Kontakta styrelsen via styrelsemailen så hjälper vi dig att beställa nya blippar. Vänligen meddela ditt lägenhetsnummer och vilken av blipparna som är trasig/saknas så att de/den gamla kan inaktiveras. Kostnaden för en ny blipp är 180 kr och läggs till på en kommande hyresavi.
Hur får jag ett lägenhetsutdrag?
Om du behöver ett lägenhetsutdrag för att förhandla lån eller liknande kontaktar du Bredablick via mailadressen info@bblick.se. De skickar då vad de kallar en “mäklarbild”. Eftersom den innehåller personlig information om dig får den inte skickas direkt via email, utan enbart till folkbokföringsadress eller direkt till bankkontakten.
Hur går jag tillväga om jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand?
Alla andrahandsuthyrning ska godkännas av styrelsen inför att uthyrning sker. Vill du hyra ut din lägenhet i andrahand ska du först skicka in en ansökan till styrelsen. Fyll i blanketten som du hittar här och skicka till info@bblick.se så skickas den automatiskt vidare till styrelsen för godkännande. Om ni kommer att befinna er utomlands under perioden behöver ni även säkerställa att en fullmakt upprättas med en person som befinner sig i landet under perioden. Vidare är det viktigt att du i din ansökan delar kontaktuppgifter till din hyresgäst så att vi kan komma i kontakt med den boende vid behov. När din ansökan har godkänts får du ett mail från Bredablick.